Lav svensk krone koster omsætning

fly i luften.jpg

Nye markedstendenser og valutaudsving koster på omsætningen i Bon Appetit Group, viser årsregnskabet 2018-2019. Men en ny økologisk produktionslinje har åbnet døren for mange nye kunder, så fremtiden ser lys ud.

Ingen kunder er mistet. Men omsætningen i Bon Appetit Group, der producerer sandwich, salater, dressinger og måltidsløsninger til flybranchen, catering- og detailhandlen, er faldet forhold til året før. Faldet er først og fremmest sket i lufthavne og i fly i Norge og Sverige, forklarer Lotte Kavsman, der er adm. direktør og partner i Bon Appetit Group.

”En del af forklaringen er, at flyselskaberne køber lidt mindre ind for at undgå madspild, hvilket vi som ansvarlig virksomhed ikke kan have noget i mod. Og så er der valutaudsving. Den svenske krone er faldet meget, det koster, og det er den største enkeltstående forklaring på regnskabets resultat”, siger hun og tilføjer:

”Desuden er antallet af flyvninger faldet nord for os, for vi solgte simpelthen færre sandwich og salater på flyene, og der blev spist mindre i loungerne på jorden”, siger hun.

Økologien går stærkt
At forbrugerne vil få et større og større fokus på klimabelastning og ressourceforbrug, har man vidst i noget tid. Og selv om den udvikling er gået hurtigere end forventet, så har Bon Appetit Group i 2019 rustet sig til fremtiden ved at åbne en helt ny økologisk produktionslinje.

Økologien er gået virkelig stærkt – både i luften og på landjorden. Selv om linjen åbnede i slutningen af maj, så udgør den allerede over 15% af Bon Appetit Groups omsætning.  

”Desuden har økologien åbnet døre til helt nye kunder både i hospitalssektoren og ikke mindst i hotelbranchen, der er et marked i vild vækst”, siger Lotte Kavsman, adm. direktør og partner i Bon Appetit Group.

Om Bon Appetit Group
Bon Appetit Group er en familieejet virksomhed, der har omkring 85 ansatte fordelt på ni forskellige nationaliteter.

Alle salater, pestoer, dressinger og sandwich fremstilles i køkkenet i Hvidovre. Opskrifter udvikles altid sammen med partnerne, råvarerne er oftest regionale, og dressingerne er fremstillet fra bunden uden e-numre.

Bon Appetit Groups langsigtede mål er at være 100% økologisk om 5 år. 

PRESSEKONTAKT
Lotte Kavsman, Adm. Direktør & partner, 2687 0404
Dorte Rosenkrantz-Kavsman, Salgsdirektør, opskriftsudvikler & partner, 2840 0404